Alergarea si procesele de invatare – Peak

Peak - alergarea si procesele de invatare

Imi place sa citesc, asa ca acum cateva saptamani m-am oprit la o librarie sa vad noutatile literare. M-am oprit la „Peak – Secretele performantei de top si noua stiinta a expertizei”, scrisa de Anders Ericsson si Robert Pool. Cartea analizeaza cateva concepte de invatare ce pot fi aplicate cu succes si in cadrul alergarii.

  1. Peak sublineaza importanta unui indrumator care constientizeaza obstacolele, provocarile si cele mai la indemana solutii pentru a dobandi un talent. Steve Faloom a luat parte la un experiment menit sa dezvolte memoria de scurta durata. Acesta trebuia sa memoreze cifre rostite aleator la o secunda distanta. Urmand un program bine trasat, Steve a progresat la inceput fara vreun impuls exterior. Pe masura ce numarul de cifre crestea, ii era tot mai greu sa le retina; pentru a-i veni in ajutor, cercetatorii i-au sugerat sa citeasca cifrele mai lent, iar rezultatul s-a imbunatatit. V-ati intrebat de ce oamenii care cunosc principiile unei alimentatii sanatoase merg la nutritionist? Cei mai multi o fac pentru ca au nevoie de indrumare unei persoane din exterior care sa ii ajute sa determine ce fac bine, unde gresesc si, cel mai important, cum pot face sa treaca peste blocaje. O parere noua, documentata si obiectiva poate aduce solutii benefice, care pot parea evidente din exterior, care insa nu au fost luate in calcul pana acum;
  2. Este mult mai usor sa ne tinem de antrenament atunci cand avem un coleg de studiu / alergare cu acelasi obiectiv. Incercand sa imi studiez alergarile am observat ca in primele minute dupa ce incep sa alerg, ma gandesc cum ar fi daca as alerga astazi cu trei km mai mult sau daca as accelera un pic. Insa, pe masura ce obosesc, mintea incepe sa caute scurtaturi si ma indeamna sa o las mai moale sau chiar sa ma opresc. Aici intervine colegul de echipa, care are rolul de a ma tine ancorata de obiectivul comun, aducand de multe ori un imbold suplimentar, fie si prin simplul fapt ca face renuntarea mai dificila;
  3. Autorii „Peak”  precizeaza ca cei mai buni violonisti aloca in medie 10000 de ore studiului, inainte sa implineasca varsta de 20 de ani. Sunt opinii care sustin ca 10000 de ore de studiu te transforma intr-un maestru in domeniul respectiv, insa aceasta regula este destula de vaga si putin controversata. Pe de o parte, sunt oameni care gasesc rapid modalitati prin care pot sa isi imbunatateasca abilitatile, in timp ce altii zabovesc mai mult timp. Cert este ca performanta solicita efort, munca si constiinciozitate;
  4. O alta idee interesanta care se desprinde din carte si mie personal mi se potriveste ca o manusa este ca dupa o perioada de pauza in care te-ai detasat de munca / antrenament, gandul de a renunta pare mai interesant. Autorii sugereaza insa ca targetul de reintoarcere sa fie acela de a ajunge la nivelul la care eram inainte de pauza si doar apoi sa luam decizia de a renunta sau de a continua. Progresul ne motiveaza, iar imbunatatirea vizibila a rezultatelor ne determina sa fim mai entuziasmati de antrenament.

 

Procesele prin care putem invata sau ne putem perfectiona sunt diverse. Pe langa planul de antrenament fizic este indicat sa ne antrenam si mintea astfel incat cele doua sa lucreze impreuna pentru atingerea telului.

Da mai departe!
Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ce parere ai?

comentarii