Care sunt diferentele intre sprinteri si alergatorii pe distanta lunga?

Tortoise and hare

Daca sunteti spectator la concursuri de alergare, veti remarca doua tipuri distincte de sportivi, in functie de constitutia lor fizica. Corpul unui sprinter este musculos, construit in special pentru viteza si forta, in timp ce fizicul unui alergator de distanta este suplu, adaptat pentru un ritm mai lent, dar mai constant si mai pregatit sa functioneze bine pentru o perioada indelugata de timp.

Fibrele musculare se impart in doua mari categorii: cele cu contractie rapida (en.: fast-twitch fibres) si cele cu contractie lenta (en.: slow-twitch fibres). Fibrele din prima categorie sunt – asa cum probabil banuiti – cele care se regasesc cu preponderenta in muschii sprinterilor. Acestea au o viteza foarte buna de reactie, dezvolta mai multa forta, insa au dezavantajul ca obosesc mai repede. De cealalta parte, maratonistii sunt cei care in timp dezvolta mai bine al doilea tip de  fibre – care se contracta mai greu, dar care rezista mai bine la efort indelungat.

Din punct de vedere al metabolismului, corpul uman foloseste trei metode prin care produce energie in timpul alergarii. Sistemul fosfagen este folosit in timpul activitatilor foarte intense, dar cu durata mai scurta de zece secunde. Sistemul lactic apare atunci cand antrenamentele se intind de-a lungul catorva minute, iar efortul este unul de nivel mediu. Sistemul aerob este cel pe care alergatorii de distanta il folosesc aproape in totalitate. Tinand cont de aceste trei categorii, sprinterii si maratonistii au regimuri alimentare total diferite, in functie de nevoile specifice.

O alta diferenta primordiala este cea legata de puls. In timpul sprinturilor, acesta poate ajunge pana la 90% din capacitatea maxima, insa o valoare asa ridicata poate fi mentinuta doar pentru o bucata foarte scurta de timp. Participantii la probele de maraton ajung in medie intre 60% si 70% din capacitatea maxima a pulsului pentru mai mult de doua ore, iar alergatorii profesionisti pot ajunge pana la 80%.

Sursa: Livestrong

Foto: Raisingachildactor.com

Da mai departe!
Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ce parere ai?

comentarii