Importanta somnului pentru alergatori

importanta somnului

Performanta in alergare este influentata de o sumedenie de factori. In incercarea de a se antrena cat mai mult fara a sta mai putin timp cu familia sau prietenii, cei mai multi dintre alergatorii amatori fac o greseala foarte mare: neglijarea somnului. Alaturi de pregatire si nutritie, recuperarea are un rol primordial pentru obtinerea performantelor. Majoritatea oamenilor ar putea sa se acomodeze cu deprivarea de somn pentru o vreme, insa alergatorii nu isi permit o astfel de gafa.

Corpul se recupereaza cel mai bine in timpul somnului, durata optima fiind de opt – noua ore pe noapte. In acest timp, are loc procesul de refacere al muschilor si se restabileste balansul hormonal. Asadar, cei care nu reusesc sa doarma decat cinci – sase ore pe noapte vor incepe sa acuze oboseala, capacitatea lor de concentrare va scadea, sistemul imunitar va fi afectat si va creste simtitor riscul de aparitie al accidentarilor.

Una din principalele metode care poate creste calitatea somnului este consecventa. Este de preferat ca numarul ore dormite sa fie aproximativ acelasi pe toata durata unei saptamani. Chiar daca dormim mai mult in weekend, acele ore nu vor putea compensa ce am pierdut in celelalte zile.

Tactica pasilor mici e o strategie care ne sfatuieste sa incercam sa progresam treptat si sa mergem la culcare cu zece minute mai devreme o data la doua saptamani. In timp, acest lucru va deveni natural si va fi facut instinctiv.

Inainte de culcare, e recomandat sa evitam atat stimulentele mentale (televizorul, internetul sau jocurile pe telefon), cat si pe cele nutritionale (mesele grele, alcoolul, cafeaua si dulciurile). In schimb, am putea sa citim si sa bem un ceai, ambele avand rolul de a relaxa mintea.

O regula foarte interesanta folosita de multi specialisti spune ca ar trebui sa crestem numarul de minute dedicate somnului in functie de numarul de mile pe care l-am alergat. Spre exemplu, daca alergam in medie 48 de kilometri saptamanal (aproximativ 30 de mile) ar fi bine sa dormim cu o jumatate de ora in plus in fiecare noapte.

Somnul e un capitol pe care majoritatea dintre noi putem sa il imbunatatim, iar efectele vor fi de lunga durata.

Foto: Unsplash

Da mai departe!
Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ce parere ai?

comentarii