Sfatul specialistului – Tania Fantana (III)

nutritie Tania Fantana

  1. Cat este de greu sa facem performanta cu o dieta vegana?

Indiferent de alimentatia pe care o urmam, trebuie sa ne intrebam permanent daca asiguram corpului nostru tot necesarul de nutrienti. Cand spun nutrienti ma refer la: proteine, carbohidrati, lipide, vitamine, minerale si apa. In fiecare zi, pentru desfasurarea proceselor fiziologice corpul nostru are nevoie de nutrientii de mai sus in proportii diferite. Este ca un calculator ultra performant care pentru a functiona are nevoie de o configuratie anume, de softuri si programe conexe specifice. A crede ca ii vom putea da start si ne vom putea folosi de el optim fara a-i pune la indemana tot ce are nevoie (pe cat posibil) este usor hazardat. Este dificil de spus cat va putea sa apeleze la rezervele/la stocurile de nutrienti din muschi, oase si organele „rezervor” (ficat, splina) pentru buna functionare.

Ar trebui sa stim ca, atunci cand facem miscare, muschii – forta propulsoare a organismului nostru – au nevoie cu precadere de anumiti aminoacizi. Acestia se gasesc in forma completa, asimilata optim de organism, in alimente de natura animala. Persoanele care fac multa miscare au nevoie de cantitati suplimentare de nutrienti. Deci a face multa miscare si a restrictiona tot mai mult aportul de nutrienti si implicit si lista alimentelor consumate cred ca este o decizie pe care orice sportiv trebuie sa o ia cu maxima seriozitate si nu dintr-un impuls de moment. Nutrientii care trebuie luati din suplimente au si ei neajunsurile lor. Primul ar fi acela ca sunt produse sintetice, de laborator. Se stie faptul ca persoanele care au refuzat orice sursa de hrana si s-au bazat doar pe suplimente si-au pierdut viata. Asadar, suplimentele, dupa cum poarta si numele trebuie folosite doar pentru a completa aportul specific de anumiti nutrienti, ele neputand sa substituie alimentele de origine animala: oua, lactate, carne etc.

Un semn de exclamare mare il ridica aici atletele care aleg sa faca performanta urmand o dieta vegetariana sau una foarte restrictiva caloric. Este cunoscut impactul negativ pe care il are aceasta decizie asupra sistemului endocrin si hormonal pentru tot restul vietii.

Cand vorbim de proteine trebuie sa vorbim in primul rand de valoarea biologica a acestora. Asta se traduce prin cat de hranitoare este acea proteina pentru organism si in ce masura furnizeaza ea aminoacizii esentiali (cei care nu sunt produsi de corp si care trebuie asigurati din sursa externa). Desigur ca sunt proteine obtinute sau „imbogatite” in laborator (proteina din zer) care promit o valoare biologica mai mare decat cea a alimentelor naturale (ou, lactate integrale), dar atat timp cat nu se fac studii pe oameni care sa ateste acest lucru, ci doar pe animalele cu blana (soareci, iepuri) care au alte nevoi de aminoacizi, trebuie sa fim precauti cu consumul lor excesiv.

  1. Facebook-ul este impanzit de imagini care vor sa ne demonstreze ca un corp armonios se construieste dupa principiul 80% alimentatie sanatoasa si 20% sport. Esti de acord cu aceasta afirmatie?

Se spune ca un corp armonios se tine cu o minte sanatoasa si cu un stil de viata sanatos. Componenta stil de viata este alcatuita din alimentatie nutritiva si miscare. Prin miscare intelegem mult mai mult decat simpla practicare a unui sport. Miscare inseamna nu doar sa-ti reinnoiesti abonamentul la sala sau sa iesi duminica prin parc cu rolele. Miscare inseamna de exemplu sa profiti de orice activitate pentru a fi „in miscare” in marea majoritate a timpului. Inseamna sa renunti din cand in cand la lift, masina, stat pe scaun in mijlaocele de transport, sa stai cat mai putin in casa si sa iesi in natura (fie ca asta inseamna pentru noi cei de la oras mers in parc). Creierul percepe diferit miscarea facuta pe banda de alergat si alergatul in sine in parc. Asta este si motivul pentru care multi oameni ametesc pe banda de alergat sau bicicleta eliptica. Organismul sesizeaza miscarea “artificiala” si o respinge prin mijloacele proprii.

Stiu ca oamenii vor proportii exacte, vor formule matematice prin care sa determine daca au un stil de viata sanatos sau nu. A determina exact cat la suta din succes se datoreaza alimentatiei si cat miscarii este la fel de hazardat ca a determina daca un olimpic a luat medalia de aur la matematica datorita talentului innascut sau muncii asidue. Desigur, daca vorbim de sporturi in care este necesara deprinderea unor aptitudini specifice repetarea miscarii de mii de ori este fara indoiala cheia succesului.

Urmarind prea fidel tot ce se petrece in mediile online, oamenii pot avea tendinta de a cauta o solutie miraculoasa, rapida si fara durere care sa-i duca la indeplinirea viselor. Dupa parerea mea se vorbeste prea mult despre alimente minune, despre remedii naturiste care pot vindeca boli incurabile (carora ar trebui sa le rostim numele in soapta si nu cu caps lock) si prea mult in notiuni de chimie, medicina si biologie aprofundata la care se pare ca se pricepe foarte multa lume. Din pacate, calea pentru performanta nu sta intr-un ecran touch screen, in varful mouse-ului sau intr-o solutie ultra rapida. Este nevoie doar de foarte multa munca.

  1. Foarte multe doamne sunt nemultumite de o anumita zona a corpului lor si isi doresc sa slabeasca localizat. Exista un sport/exercitiu insotit de alimentatie care sa rezolve aceasta problema? 

Modul in care ne ingrasam are o componenta genetica, dar este si raspunsul stilului nostru de viata.

Se stie ca unele dintre noi avem forma de para si altele “portocala pe scobitori”. Atunci cand slabim, slabim de peste tot doar ca, din cauza surplusului mai mare din anumite zone, multe persoane dezarmeaza si spun ca nu pot sa slabeasca deloc din zona x. Total neadevarat. Nu cred ca a ajuns cineva la procent de grasime de 15% (pentru femei ma refer) si care sa nu fi pierdut nici macar 1 cm din talie.

Componenta stilului de viata la care faceam referire mai sus se refera la hormonii de stres care actioneaza si care incurajeaza depunerea de grasime in partea de sus a corpului, in zona abdominala. Cand spun stres ma refer atat la ochii pe ceas non stop, cat si la lipsa sau calitatea scazuta a somnului. Hormonii de stres influenteaza foarte mult si viteza metabolismului, gradul in care corpul arde calorii pentru desfasurarea proceselor interne (metabolismul bazal). Un corp stresat si invadat de hormoni de stres va fi incurajat sa depuna rezerve de grasime „pentru zile negre”.

Deci, slabirea localizata vine la pachet cu slabitul uniform, prin alimentatie diversa si de calitate si prin miscare.

Motto: “If you don’t take care of your body, where are you going to live?”

Primele doua parti ale discutiei cu Tania sunt disponibile aici: partea I, partea a II-a.

Da mai departe!
Share on FacebookEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ce parere ai?

comentarii